gå ner 5 kg på 1 vecka Du borde sluta räkna kalorier

recept för en vecka Du borde sluta räkna kalorier

Keri Rabe, en 41-årig schoollibrarian i Austin, Texas, brukade vara en hård corecalorie disk. Varje dag i ett år, loggade hon på allt, hon klämde i kalorisk plats för två gånger bakade potatisar och tater till grytor med hjälp av dem med låg fetthalt, troende fett skulle göra henne tjockt. Hon studerade menyn innan hon äter ut restauranger, och valde adish av hur många caloriesshe hade lämnat för dagen. ‘Jag tänkte säkert att det enda sättet att konsekvent gå ner i vikt’, säger hon. ‘Jag tänkte jag’ måste göra det för resten av mitt liv. ‘

Med en åtgärd fungerade det; Rabe förlorade 10 pund det året. Men trots att hon mötte hennes mål var hon frustrerad. Hon hatade att göra matematik före och efter varje måltid, och trots att hon kom bort med att äta av lågkvalitativ mat medan hon gick ner i vikt, kände hon fortfarande inte ‘tfeel bra och hon var inte’ missnöjd.

Så en dag slutade Rabe att logga och gick och letade efter en bättre väg, inte bara för att gå ner i vikt, men för att hålla bort den. ‘Jag letade efter ett sätt jag kunde äta under resten av mitt liv,’ säger hon.

Rabe var på väg att lära sig vilka experter som nu upptäcker: Kvaliteten på kalorier är det som betyder mest för att vara hälsosam, gå ner i vikt och behålla dessa resultat.

‘När du äter rätt kvalitet och balans av mat, kan din kropp göra resten på egen hand’, säger David Ludwig, MD, en endokrinolog, forskare och professor vid Harvard Medical School, som skrev 2016 viktminskningsboken Alltid Hungrig ? ‘Du behöver inte räkna kalorier eller gå igenom siffrorna.’

RELATERADE: 11 sätt att öka din metabolism

Problemet med livsmedel som gör människor feta är inte att de har för många kalorier, säger Dr. Ludwig. Det är att de orsakar en reaktion i kroppen som främjar fettlagring och gör människor övermåttiga. Bearbetade kolhydrater matar som chips, läsk, crackers och till och med vitt ris smälter snabbt i socker och ökar nivåerna av hormoninsulin.

‘Insulin är som Miracle Gro för dina fettceller’, förklarar Dr. Ludwig. Det leder cellerna till att klara upp kalorier i blodet och förvara dem som fett, vilket gör att kroppen känner sig hungrig i bråttom. Det är därför det är så lätt att sluka en stor väska med chips och känner sig fortfarande famished.

Upprepa denna cykel för många gånger och din ämnesomsättning kommer att börja fungera mot dig. Vad som är mer, ‘när människor försöker minska kaloribalansen, kämpar kroppen tillbaka’, säger Dr. Ludwig. Det händer på två sätt: Metabolismen saktar för att hålla kalorierna längre och du börjar känna dig hungrigare. ‘ Denna kombination av ökande hunger och långsam metabolism är en kamp som vi ‘är avsedda att förlora på lång sikt’, tillägger han. I en dramatisk studie förra året följde forskare 14 deltagare som alla hade förlorat stora (mest om 100 pund) på The Biggest Loser, och de fann att detta var fallet. Inom sex år hade alla utom en av dem återvunnit mycket eller all den vikt de hade förlorat eftersom deras ämnesomsättning störde och deras nivåer av det hungerreglera hormonet leptin sjönk.

Det bästa sättet att bryta denna fettcykel är att ersätta bearbetade kolhydrater med friska fetter, säger Dr. Ludwig: ‘Fetter ger inte insulin alls, så de kan vara en viktig allierad för viktminskning.’

Den ideen, naturligtvis, motsätter sig decennier av kostråd. Amerikaner har länge blivit varnade om farorna med fett, eftersom näringsämnet innehåller mer än dubbelt så många kalorier som kolhydrater och proteiner. Med matematiken ensam, utbyter fett med kolhydrater verkar som en bra idé men det är inte. Studier har visat att människor på en fet diet har en tendens att förlora mindre vikt än människor med låg kolhydratdiet.

I en annan twist, äter hälsosamma fetter de typer som faktiskt stöder hjärtat, som omega 3s i tonfisk och det enomättade fettet i olivolja verkar inte orsaka viktökning. En försök som publicerades i Lancet Diabetes Endocrinology i Lancet Diabetes Endocrinology visade att människor som följde en medelhavsdiet rik på grönsaker och fett i fem år förlorade mer vikt än de som fick veta att äta lite fett. En relaterad studie visade att folk som följde en hög fet diet minskade risken för kardiovaskulär sjukdom med cirka 30 procent, medan de som instruerades att äta en diet med låg fetthalt inte gjorde det.

‘Efter att ha hört i 40 år hur ätande fett gör dig tjock och hur vi måste räkna kalorier för att kontrollera vår vikt, är människor rädda för livsmedel som människor har haft och sett som hälsosamma i hundratals år, som olivolja, nötter, avokado, fet fisk, till och med mörk choklad ‘, säger Dr. Ludwig. ‘Dessa livsmedel är bland de mest hälsosamma livsmedel som finns, även om de är fyllda med kalorier.’

Reella, naturliga livsmedel med fiber, protein och fett är så tillfredsställande, du kommer naturligt att äta mindre av dem, det nya tänkandet går. ‘Om måltiden innehåller alla tre, kommer maten att gå långsammare genom GI-kanalen,’ säger Mira Ilic, en klinisk dietist på Cleveland Clinic. När en mat tar sin tid genom kroppen, känner du dig fylligare längre.

Ilic rekommenderar att man väljer mat från alla tre kategorier i stället för att välja en måltid baserad på kalorier. En hög fiber, som en grönsak eller helkorn; en proteinkälla (tänk kyckling eller lax); och ett hälsosamt fett, som en sallad med olivolja och hackad avokado.

RELATERADE: 20 små sätt att släppa pund och hålla dem borta

Men det är fortfarande möjligt att överdriva det, även på hälsosamma livsmedel. De största frestelserna är typiskt jordnötssmör och mandelsmör när du äter dem med skedar och hela avokado, säger Ilic. Hon gillar den ‘sunda plattan’ -metoden för idiotsäker del kontroll: montering av en halv tallrik nonstarchy grönsaker, som automatiskt är hälsosam, en kvart platta protein, och en kvart platta kvalitetscarbs, som hela korn eller baljväxter. Mat med hälsosamma fetter kommer dyka upp i protein och karbon delar av plattan, och om du håller dig till den här formulären, kommer du att vara mindre benägna att övervinna dem. Efter att ha skapat så väl avrundat en måltid, kommer du att hitta det lättare att hålla mängden gott fett du lägger till det i kontroll.

Även om du äter kvalitets kalorier som hjälper dig att begära godis mindre, finns det fortfarande utrymme för enstaka avkoppling. Dr. Ludwig är ett fan av mörk choklad, som har hjärta, hjärna och mättnadsfördelar. Om det inte gör det för du, du kan hålla enstaka kaka i mixen. ‘Efter att ha rengjort den metaboliska skifferen och sänkt deras insulin kan folk kunna njuta av bakverk, pasta, etc. i måttlighet’, säger Dr. Ludwig. Om du saknar dessa livsmedel rekommenderar han att experimentera för att se vad du kan hantera innan trängsel utlöses. ‘För andra vars ämnesomsättning inte tolererar så mycket, kan fördelarna med att vara i kontroll över hunger och inte kämpa efter begär bli mycket större än de flyktiga nöjen av de bearbetade kolhydraterna.’

När det gäller Rabe, slutade hon sitt år med dodging kalorier genom att påbörja en ny där hon omfamnade fett och reducerat socker. Hon förlorade omkring lika mycket vikt samtidigt som man fick leanness, styrka och en stadigare ström av energi.

‘Jag känner mig så mycket friare att inte vara begränsad och besatt av kalorier,’ säger hon. ‘Jag har gjort några riktigt stora förändringar i min diets kvalitet, och jag känner att jag kan behålla dem.’

Bäst av allt, dämpa måltiden matematik förnyade sin kärlek till mat, så mycket så att hon började sin egen matlagning blogg.

Rabe säger att hon aldrig kommer att gå tillbaka för att räkna med kalorier. Jag är internt motiverad att äta hur jag gör det, för att jag gillar det, säger hon. ‘Jag gillar det sätt jag känner nu.’

Alla våra produkter och tjänster är utvalda av våra redaktörer. Erbjudanden kan komma att ändras utan föregående meddelande. 2017 Health Media Ventures, Inc. Food Collection och MyRecipes Network. Materialet på denna webbplats är avsett att vara av allmän information och är inte avsedd att utgöra medicinsk rådgivning, sannolik diagnos eller rekommenderade behandlingar. Läs användarvillkoren och sekretesspolicyen (dina California-rättigheter) för mer information. Annonsalternativ
gå ner 5 kg på 1 vecka Du borde sluta räkna kalorier