mat för att gå ner i vikt Du kanske vill hålla några saker i åtanke

mat för viktnedgång Du kanske vill hålla några saker i åtanke

Simning är bra för fitness och muskelton, men om du övar med din midja i åtanke kan vissa berätta för dig att kasta in handduken.

Det beror på att det finns en tro hos många som badar är ett elakt sätt att uppnå viktminskning. Men är det verkligen så?

‘Om du vill gå ner i vikt, du’ är bättre att gå runt en pool än att simma i det ‘, enligt Sydney Motion Physiologist och personlig tränare Andrew Cate.

‘Det’ är självklart lite extremt, men det gör poängen. Från ett fettförlustperspektiv har simning några reella negativa jämförelser med andra former av motion. ‘

Böjningseffekt Det är sant att simning innebär viss flotation, och det kan minska det arbete du behöver göra för att flytta din kropp tillsammans, jämfört med landbaserad träning, speciellt om du har lite kroppsfett, vilket ökar flytkraft.

Å andra sidan måste du arbeta mot ‘dra’ -effekten av vattnet på din kropp och om din stroke inte är mycket effektiv, kan det öka den energi du använder att simma för.

University of Western Australia akademiker och forskare Kay Cox håller med om det finns några potentiella fallgropar i simning för att whittle din midja, men hon har visat det kan definitivt bli gjort.

Hon ledde en studie 2010 av inaktiva äldre friska kvinnor som tog upp ett simningsprogram och jämförde dem med dem som tog ett gångprogram.

Jag tycker att det är bra för alla som vill gå ner i vikt.

Studien, som publicerades i tidskriften Metabolism Clinical and Experimental, visade att efter ett år på programmet hade svimmarna tappat mer tyngd och mer av deras midjelinjer än de på gångprogrammet.

Båda grupperna utövades med samma intensitet (mätt på pulsmätare) och i samma tid tre gånger i veckan. De första sex månaderna de övervakades fortsatte de sedan i ytterligare sex månader utan tillsyn.

Skillnaderna var inte stora svimmarna förlorade i genomsnitt 1,1 kilo mer vikt och omkring 2 centimeter mer av sina midjor jämfört med vandrare.

Men det är ändå ett viktigt resultat, särskilt med tanke på att väldigt få väl utformade studier någonsin har tittat på frågan.

‘Jag tycker att det är bra för alla som vill gå ner i vikt,’ säger docent Cox, som har en långsiktig historia som en mästers simbassäng.

‘Det tar lasten av dina leder i jämförelse med att du går eller går, vilket betyder att du’ är mindre benägna att få skador och så har du bättre chans att hålla fast vid det. ‘

Kallt vatten och aptitProfessor Cox tror att det är den svala miljön i poolen (26 grader Celsius) som förklarar, åtminstone delvis, varför svimmarna i hennes studie hade kanten när det gällde viktminskning.

Paradoxalt nog kan kallt vatten också förklara varför många simmare tycker att det är svårt att smula fett.

Det kommer ner på effekten av den här svala miljön på två aspekter av kroppen i efterstämningsperioden: simmarens aptit (vilket påverkar hur mycket de äter efteråt) och den energi som simmaren använder för att återställa sin normala kroppstemperatur.

tips för simning för viktminskning

Förhöj de kilojoler du bränner i poolen: Använd dina ben intensivt när du simmar Alternativa varv där du går snabbare med varv där du simmer långsammare för att få andan. Ange personliga utmaningar, som att öka din tid för att slutföra ett visst antal varv

Övning som ökar din kroppstemperatur, som är mest jordbaserad träning, tenderar att undertrycka din aptit, men simning har motsatt effekt eftersom kroppstemperaturen vanligtvis förblir relativt låg, sa professor Cox.

De flesta simhallar håller vattentemperaturer runt 26 27 grader Celsius och många havsvimmare utsätter sig för ännu kallare vatten fortfarande.

‘Om du simmar, särskilt i kallt vatten, det du vill göra omedelbart när du går ut är att ha något varmt att äta eller dricka för att återställa kroppstemperaturen,’ sa hon.

Så det är lättare för simmare att ångra allt sitt hårda fettförbränningsarbete helt enkelt genom att äta efter träningen jämfört med landbaserade tränare.

Professor Cox tror att kvinnorna i studien kom omkring detta genom att vara extra vaksam om deras matintag. Alla deltagare i studien blev specifikt ombedda att äta samma diet som innan de började träningsprogrammet (och livsmedelsdagböcker föreslår att de gjorde det).

Vad mer är, när du blir varm från en promenad (eller annan landbaserad träning), kan du kyla dig själv på passiva sätt som att helt enkelt sluta röra sig.

Men värmande dig själv efter en simning kommer sannolikt att innebära att du spenderar mer energi (vilket innebär att man brinner mer fett).

‘Jag tror att om [simmare] gör lika mycket motion som de skulle landa och inte kompensera genom att äta mer efteråt, kan det vara detsamma, om det inte är mer effektivt [för att åstadkomma viktminskning] . Men du måste spendera tiden och få intensiteten, säger professor Cox.

Få din simteknik rightBut att kunna simma tillräckligt bra för att gå ner i vikt, kanske du behöver lite mer hjälp och vägledning än om du tog dig upp i åtminstone initialt.
mat för att gå ner i vikt Du kanske vill hålla några saker i åtanke