matschema gå ner i vikt Driverless bil betyder robotar för att köra av vägen

viktminskning träning Driverless bil betyder robotar för att köra av vägen

Att köra i Metro Vancouver är ofta en röra i dessa dagar, men det behöver inte alltid vara så. transportingenjör Clark Lim.

Tekniken finns redan. Google har testat det i två år. Den enda frågan är när det kommer till massanvändning, säger Lim, en adjungerad professor vid UBC med mer än två decennier inom transportområdet. kommer att komma in i en förarefri bil och göra samma saker som du gör i ditt vardagsrum. studien förutsäger att hundratals liv kan sparas i Kanada varje år eftersom förare utan bil blir säkrare än människor, vilket leder till färre trafikolyckor.

Men med förändring kommer konsekvenser, säger Lim: Ett okänt antal jobb kommer att gå vilse som gamla teknologier dör av. Ockupationer som förväntas bli drabbade är buss- och lastbilsförare, fordonsförsäkringsbolag, parkeringsvaktare, lastbilsförare, traumakirurger, taxichaufförer, körinstruktörer och trafiksäkerhetspersonal.

kommer att dö av och ge upphov till nya industrier, säger Lim. Frågan är hur vi ser till att det finns minimala skador på säkerheten. säger att tekniken har förmågan att övervinna de tre grundläggande invändningarna mot bilar: De tar upp för mycket utrymme, de förorenar och de dödar människor.

Lim förutsätter en framtid med lätta elektriska motorer och mindre, kanske tunnare modeller som sparar utrymme; luckor på vägarna mellan fordon kommer att vara en sak av det förflutna eftersom datorer ser världen vid 1000 gånger en sekund omedelbara reaktionstider, i själva verket och kan bakluckan utan att kollidera, säger han.

autonom bil kan köra mycket nära bakom eftersom det finns momentana reaktioner, säger han.

Broar som hanterar 2 000 bilar per timme rymmer 50 procent fler fordon utan att lägga till dyr infrastruktur. kunde dubbla och det skulle finnas en stor droppe i trängseln, säger Lim.

Transportingenjörer har vänt sig till naturen för inspiration och observerar att en hel flock fåglar kan ändra riktning vid samma ögonblick. Drivlösa bilar kommer att kunna göra samma sak vid stoppljus, med varje bil som sätter pedalen ner så snart ljuset blir grönt, säger han.

För att illustrera poängen visas UBC-studenter en video av ett japanskt synkroniserat precisionsgående lag som utför en serie till synes omöjliga vändningar utan att knacka in i varandra.

Innovationerna kan leda till dramatiska förändringar i livsstilsval som vissa kanske vill leva längre från jobbet, eftersom pendlingstiden är produktiv och bostäder billigare, säger Barrie Kirk, verkställande direktör för det kanadensiska Automated Vehicles Centre of Excellence.

Han förutspår att det blir mycket mer sex i bilar eftersom för mycket tid är i fordon. Tekniken kommer kanske att förändra sättet att tänka på trafikstockningar, TransLinks verkställande direktör för strategisk planering och policy låter en försiktighetsanteckning om de ultimata begränsningarna av trafikutrymmet, oavsett vilken teknik som helst.

Andrew McCurran säger att ökad vägkapacitet så småningom kommer att göra problemet sämre, trots att överbelastningstiderna initialt förkortas.

körningen stimulerar bara mer efterfrågan och mycket snart gör fler människor fler resor och reser längre,
matschema gå ner i vikt Driverless bil betyder robotar för att köra av vägen
vilket leder igen till täppt vägar. Det gillar att försöka gå ner i vikt genom att dra åt ditt bälte, säger han.

En rapport från 2015 från Kanada, en ideell forskningsorganisation, säger att ett hinder för omfattande adoption kommer att vara psykologisk: Många människor kommer att uppleva en motvilja att sätta sina liv i händerna på en maskin. kan hackas, som en person uttryckte det.

Inledande reaktion om att se en förare utan bil på vägen för första gången kommer att krossa för många. Deras svar kommer att påverka övergångens hastighet och natur, säger rapporten.

Ändå kommer stora ekonomiska incitament att vara en drivkraft bakom antagandet av förarefri teknik, säger Lon LaClaire, Vancouver direktör för transport.

många företag driver för att bygga den första. Det kommer inte att vara individer som du och jag köper dem. Det kommer att vara omvandlande eftersom industrier som litar på förare kommer att se en så reducerad kostnad. Det kommer att fungera bra i Surreys och Langleys. Det finns ingen förare, ingen driftstopp och ingen timlön, säger han.

Styrelsens rapport ger credence till LaClaire tro. Totalt uppskattas 65 miljarder dollar i årliga besparingar i Kanada när förare utan bil blir en betydande närvaro på våra vägar, inklusive färre kollisioner, lägre bränslekostnader och minskad trafikstockning.

Rapporten säger att 1600 liv kan sparas i Kanada varje år (2.000 dör nu årligen i trafikolyckor). Det eftersom säkerhetssensorer kommer att kunna förutse problem innan de händer. Volvo Car Corp, för en, har lovat att ingen kommer att dödas i ett nytt Volvo år 2020.

du kan omvandla bilar som detta, invändningar mot användningen kommer att gå bort, säger Lim.

Föredragandena säger att det kommer att bli den första massanvändningen av robotar, vilket revolutionerar transporten på samma sätt som smartphones och Internet ändrade kommunikationen.

köruppgiften är ganska enkel, säger Lim. Inte förvånande att datorer kan köra. Människor är mycket felaktiga. De har tur att göra beräkningar en gång i sekund. Idén om en förarlös motorväg har blivit upplyst i Vancouver. Ett förslag presenterades i september för att reservera en körfält för förare utan fordon längs Interstate 5 från Seattle till Vancouver. Platsen gjordes av affärsvärlden Tom Alberg, en styrelseledamot i Amazon och Craig Mundie, en före detta Microsoft-chef.

Men även de starkaste supportisterna erkänner det kommer att ta lång tid innan deras antagande blir utbredd. Regeringslagstiftare måste få fart, bilköpare måste börja byta över och många frågor kvarstår att besvara.

Tekniken finns redan. Google har testat det i två år, TM UBC transportingenjör Clark Lim, avbildad 2004, säger om den förarlösa bilen. Den enda frågan är när det kommer till massanvändning. Du kommer att komma in i en förarefri bil och göra samma saker som du gör i ditt vardagsrum. TM

Hur skulle en förare utan bil hantera en tom bil som blockerar vägen? Vem föraren av rekord när polisen behöver veta? Kan mänskliga och datorförare sameksistera? Skulle alla mänskliga förare vara förbjudna eller skulle det fortfarande vara tillåtet att använda fritidsbruk?

kommer definitivt att vara mycket avbrott en Frankenstein parallell, säger Lim. anpassar inte tillräckligt snabbt. Förordningarna kommer att falla bakom tekniken. Barra, president för General Motors, sa tidigare i år att bilindustrin kommer att förändras mer under de kommande tio åren än den har under de senaste 50 åren.

än att frukta störningar, planerar vi att utveckla bilar som inte kraschar eller förorenar och minskar trängseln,
matschema gå ner i vikt Driverless bil betyder robotar för att köra av vägen
sa hon.