snabb bantning Ely Minnesota

snabb diet Ely Minnesota

Ja Virginia, vissa ser bara de milda gåvorna som denna Santa ger. De över ser arsenik, kvicksilver och syra minränering som följer med denna typ av gruvdrift. De över ser förbannelsen, branschens dåliga beteende, och propagandan matade dem av sina valda tjänstemän. Ja, detta blinda försumlighet av faktum och verklighet, är ganska konstigt mänskligt beteende. Men det är också en vuxen som tror på jultomten. Sulfie, och det vilda riset som han brukade simma i VET! Vermilion Community College (VCC) i Ely, MN erbjuder ett utmärkt exempel på de dåliga resultaten från vattenavrinningen av utsatta stenar som innehåller svavel. Ett mycket tunt band av exponerad svavelhaltig sten i Greenstone outcropping i VCC gården har producerat en dödzon När du närmar dig den massiva Greenstone outcropping från gårdsplanen ser du vad vi kan förvänta oss i norra Minnesota, ljusgrön vegetation, blommor , ett hälsosamt Birch Tree och en enorm rock outcropping. Dold från utsikten, på baksidan av denna större outcropping, är en mindre outcropping som innehåller ett litet tunt band av exponerad smulös svavelrock som med regn löper ut och från denna sten, en död zon där inget bor utom klipporna. Även om detta inte är samma typ av sten som kommer att brytas för koppar, kommer svavel i vad som helst bildas när den exponeras för luft och vatten att producera sur minedrift och utsläpp av arsenik och kvicksilver och andra tungmetaller i vattendomen och som inkluderar typ av sten som innehåller svavel i form av sulfider som kan brytas ut för koppar i vår region.

Bevis det först! Gör gruvföretag visa att deras teknik vann förorenar!

ELY, Minn.A-minisättningsförhållandet kombinerat med en pro miljöförhållande, som alla hävdar att de önskar, kräver inget mindre än en ‘bevisa det första’ lag i Minnesota. ‘Bevis det först’ är den uppenbara och enda slutsatsen som tillåter gruvdrift och sparar ren luft och vatten vi alla älskar och behöver. Den fältforskningen gjordes när våra vatten var mindre förorenade än de är nu. Därför var det mer tillförlitligt än om det gjordes idag i mer förorenat vatten eller i ett laboratorium.

Intellektuellt oärlig: Har vi inte tillräckligt med förorenat vatten (och ökar vid varje räkning)? Har vi inte coddled gruvindustrin tillräckligt, för vår egen skada? Min forskning tyder på att Minnesota inte skyddar Minnesotans och vårt vatten, delvis på grund av otillräckliga bestämmelser men oftare på grund av otillräcklig verkställighet. Rep. Chip Cravaackand stateRep.

Iron Range-politiker och gruvföretag mislikar analysen till den nuvarande situationen med den undersökta och dokumenterade ‘resursförbudet’. I grund och botten, om gruvdrift är så stor och förmodligen vi är på rekordtider för taconitproduktion, varför är Iron Range-samhällen i så dålig ekonomisk form? Du skulle tro att samhällen skulle gynna tillsammans med gruvbolagen, men forskningen tyder på att samhällen är sämre av med gruvdrift än utan.

Anarticle från Mining Watch Canadashows hur gruvindustrin ifrågasätter förbannelsen. Det internationella rådet om mineraler och metaller har bestämt att problemet är med dåligt styrande av värdländerna. Första gruvföretag väljer med alla styrningsnivåer för minimiregler, favoritism på alla nivåer och de bästa villkoren och beskattningen, då skyller de värdlandet för att inte slå på en bättre affär, inte hantera intäkter och inte investera i sociala orsaker eller dela fördelar, särskilt på lokal nivå (ICMM-ord, inte min). Så mina företag ansvarar för ingenting utom deras vinster. Och delvis är det sant. De är juridiskt bundna att maximera aktieägarens vinst. Om de bestämmer sig för att bli socialt medvetna och det kostar pengar, kan aktieägarna stämma för att de inte maximerar vinsten. Det bör därför falla på regeringar, den förmodade representanten i folks tjänst, att kräva bästa möjliga för sina medborgare, i detta fall de boende i Minnesota.

Därav: Bevisa det först! Om gruvföretag bevisar sin teknik kommer inte att förorena Minnesota luft och vatten, låt dem få de mineraler de önskar. Och till Minnesota politiker på alla nivåer av styrelse: Slå den bästa affären du kan för alla invånare i Minnesota, för hälsa och rikedom av Minnesota. Var informerad, och viktigare, hålla oss informerade.

Var äkta i dina kontakter med oss; vi ser rätt genom den ojämnliga. Vi behöver inte fler regeringssessioner vi behöver dialog och statlig öppenhet.

Richard Watson är bosatt i Ely. Han skriver theThreatened Waters Blog.

Som en fråga om förtydligande specificerar statskonstitutionen att den permanenta skolfonden måste förvaltas för att återvända, ‘inte att landet själv måste producera inkomst. Skogservice BWCA-tillståndsavgifter. En sådan rekreationsavgift föreslogs på 1990-talet men avvisades av Järn Områdeslovgivare, som istället ville ha ett landbyte för att mer aggressivt logga vad som nu är Superior National Forest. PSF bidrar med mindre än .3% per elev.

Hoppning på landbytesvagnen

Om statligt land inom BWCA kan utbytas till federalt land i Superior National Forest, förlorar det landet många av dess federala skydd, inklusive Weeks Act, som förbjuder gruvbrytning med öppen grop lagen om hotade arter och andra lagar. Detta skulle underlätta öppnandet av ett sulfidminskvarter inom vad som nu är Superior National Forest. 5544, Minnesota Education Investment and Employment Act. Det innehåller också språk från SF 1750 som prioriterar mark som ger mest möjliga möjligheter till intäktsgenerering från gruvdrift. 5544 förbigår och ignorerar indianska stamrättigheter och strider mot lagar, policyer och verkställande order som kräver regering till regeringens samråd om oro relaterade till federala åtgärder. Markutbytesuppgifterna utvecklas utan allmänhetens deltagande. Räkningen upphäver specifikt den nationella miljöpolitiska lagen (NEPA) om överföring av offentliga markar, vilket inkluderar miljöbedömning, offentlig inmatning och rätten till juridiska utmaningar. Det ger ingen röst till lokala problem när det gäller mineralprospektering på privata markområden, oro för dem som försöker skydda sina arbetstillfällen och fastighetsvärden som beror på rekreationsanvändning och natursköna kvaliteter av Superior National Forest och de som försöker skydda vattendomen i Lake Superior och BWCA.

Avskilda mineralrättigheter

Cravaacks proposition ignorerar också det faktum att många av de federala länderna har avbrutit mineralrättigheter som ägs av privata gruvintressen och kommer därför inte att generera pengar för skolförtroendet om de byts ut. Inte heller räknar lösningen problemet med de statliga avbrutna mineralrättigheterna det skulle förbli inom BWCA, dessa mineralrätter skulle kunna generera ytterligare utbyten och vidare demontering av Superior National Forest.

Den föreslagna utbytes ändamålet är endast att underlätta öppnandet av ett sulfidminingdistrikt på land som gränsar till BWCA och sträcker sig genom vad som nu är Superior National Forest till Lake Superior. Utan det angivna motivet att skapa intäkter för förtroendet, skulle det inte vara nödvändigt att byta ut mark.

Under slutet av 1990-talet stödde hela den federala federationen i Minnesota en fullständig markförsäljning av statligt förtroendejord inom BWCA till den federala regeringen med pengar från Land- och Vattenfonden. Detta skulle ha genererat pengar till PSF utan att förstöra Superior National Forest. Detta förslag föll ifrån varandra på grund av opposition från Iron Range legislators som ville skapa jobb genom mer aggressiv loggning. Resultatet var varken jobb eller pengar för skolförtroendet. Samma lagstiftare är nu villiga att handla både loggnings- och rekreationsjobb för vissa spekulativa antal potentiella gruvjobb i malm med marginell marknadsförbarhet.
snabb bantning Ely Minnesota