viktnedgång träning En av sätten att gå ner i vikt är att följa din egen matplan

mat vid viktminskning En av sätten att gå ner i vikt är att följa din egen matplan

Du är mer benägna att följa en ätplan du själv har utformat. Har du märkt hur några av planerna har mat som är antingen svårt att få eller mat du inte gillar? Det finns gott om hälsosam mat att välja mellan som är lättillgänglig och passar dig smak. Du kan utforma en plan kring de livsmedel du gillar som är bra för dig och det hjälper dig att gå ner i vikt. Du kan börja med en grundläggande plan att ersätta några av de livsmedel du nu äter.

Här är några idéer för din grundläggande matplan:

Vi måste börja dagen med mat som ger oss en hållbar energi fram till lunchtiden. Detta innebär att man undviker spannmål med hög sockerhalt. Dessa kommer att ge dig en sockerhopp, men kommer att få dig att leta efter mer mat och timme eller så senare. Leta efter låg eller ingen sockerkorn havre, vete eller müsli. Om du behöver söta dem gör du det genom att lägga till frukt eller genom att använda lite råsocker eller honung. Frukt är hög i socker men det är ett naturligt socker och det ger andra viktiga näringsämnen och fibrer. Det är bra sätt att börja dagen.

Om du inte gillar spannmål har du en liten servering magert kött och tillsätt lite lök eller tomat. På andra morgnar kan du få ägg på olika sätt. Kött och ägg är en bra källa till protein, vilket ger dig en hållbar energi och hjälper dig att gå ner i vikt. Gör din skål från fullkornsbröd, som innehåller protein. Forskning har visat att man äter en högprotein frukost minskar kroppens behov av ett högt kaloriintag under resten av dagen.

Vad har du till lunch? Om du har smörgåsar, ha fullkornsbröd. Två skivor fullkornsbröd innehåller 4,5 gram protein och det ger fiber för att hjälpa elimineringsprocessen. Fullkornsbröd är ett komplext kolhydrat som fördröjer din ämnesomsättning, eftersom kroppen tar längre tid för att smälta den. Detta ger dig en hållbar energi. För mer protein kan du lägga till ost eller servera yoghurt. Sallader är bra, inklusive pasta sallader, men undvika de tunga med dressing som majonnäs. Lägg till en bit frukt för att hjälpa matsmältningen och öka din energi.

Detta är dagens främsta måltid för många människor. På grund av detta kan de frestas att äta för mycket. Din kvällsmåltid ska inte vara för tung, särskilt om du äter sent. Det här är en bra tid att fånga på dina grönsaker. Morötter, sötpotatis, pumpa och gröna ärtor är lätta och snabb att laga mat och ge dig viktiga kolhydrater, fibrer och näringsämnen. Bönasorter som lima, marin, njur och norr är fulla av protein, men ta lite längre tid att laga mat. Lägg till några eller alla dessa grönsaker till lite magert kött för en balanserad måltid av protein och kolhydrater. Var försiktig med tunga gravyrer och krämiga såser, eftersom dessa kan ångra dina ansträngningar för att gå ner i vikt.

Det är viktigt att undvika läsk och söta drycker eftersom dessa kommer att gå ner i vikt. Drick vanligt vatten, vanligt mineralvatten och vanligt grönt te när du kan. Om du gillar ditt kaffe, skära ner på sockret.

Dessa är bara några idéer om maten du kan inkludera i din ätplan. Med lite tanke och forskning kommer du snart att kunna designa en plan som bygger på hälsosam mat och på mat du gillar. Vid utformningen av din ätplan ska du ta med en bra procentandel protein eftersom detta är ett av de bevisade sätten att gå ner i vikt.
viktnedgång träning En av sätten att gå ner i vikt är att följa din egen matplan