fasta gå ner i vikt Fasta s fördelar går utöver viktminskning

träningsprogram viktminskning Fasta s fördelar går utöver viktminskning

Trots att vuxna behöver cirka 2 000 kalorier om dagen för att bibehålla sin vikt, ger minskad normal kaloriintag med 30 procent mer livslängd och bättre hälsa hos alla arter som studeras.

‘CRONies’ -personer som utövar kaloribegränsning med optimal näring kan inte leva avsevärt längre, men de uppvisar slående minskningar av blodtryck, kolesterol, blodsocker och andra riskfaktorer för hjärtsjukdomar och cancer. Dieten verkar också skydda hjärnan från degeneration.

Kaloribegränsning kräver dock mer viljestyrka än de flesta människor kan samla, så en enklare metod som kallas alternativ dag har lockat legioner av anhängare. Män begränsar sig till 600 kalorier på ‘snabba’ dagar (kvinnor får bara 500), och sedan äter vad de vill ha på matningsdagar. Några snabba bara två dagar i veckan, och äter normalt de andra fem. Hur som helst de går ner i vikt och minskar riskfaktorerna för sjukdomar.

Mark Mattson, chef för neurovetenskapslaboratoriet vid National Institute for Aging, har funnit att gnagare som utsätts för denna typ av periodiskt fasta behov behöver mindre insulin för att reglera blodsockret, drabbas av färre stroke och verkar vara resistenta mot den skada som ackumuleras i hjärnceller med ålder. Dieten verkar förbättra autophagy cellernas förmåga att sköta sina egna sopor och reparera DNA, sa han. Det verkar också öka nivåerna av hjärnavledad neurotrofisk faktor, eller BDNF, ett skyddande protein som avtar i Alzheimers sår, depression och andra hjärnstörningar. Bland andra ökar BDNF antalet energiproducerande mitokondrier i hjärnceller.

‘Övning ökar antalet mitokondrier i muskelceller’, sa Mattson. ‘Vi’ upptäcker att liknande saker uppstår i nervceller i hjärnan. ‘

Utan mat använder kroppen upp energin som lagras i levern om 10 till 12 timmar. Därefter börjar kroppen brinna fett en process som producerar ketonkroppar, som också skyddar hjärnceller.

Och intermittent fastande,
fasta gå ner i vikt Fasta s fördelar går utöver viktminskning
trots periodiska hungerpangar, är lätt, enligt Mattson, som har praktiserat det i flera år. ‘I studierna vi har gjort, tycker människor som gör det i två eller tre veckor att det är lättare att räkna med kalorier,’ sade han. Mosley, som har en familjehistoria av diabetes och cancer, reducerade sina riskfaktorer dramatiskt på bara några få veckor som fastar två dagar i veckan.

Intresset för regimen var så intensivt att det inspirerade henne att skriva sin egen bok, The Every Other Day Diet, underrubriken The Diet som låter dig äta allt du vill ha (halva tiden) och hålla vikt.

Hon sa att Mosley planerar att snabba två dagar i veckan kommer att sakta ner viktminskningen och kan minska hälsofördelarna något. Även hennes ämnen som snabbar varannan dag tenderar att uppleva en minskad aptit som hindrar dem från att äta på matningsdagarna ‘De bjuder inte,’ sade hon. ‘De äter bara lite mer än vanligt, men om du bara snabbar bara två dagar i veckan kan dina snabba dagar separeras med fyra dagar, så att människor kanske inte upplever samma aptitnedbrytning.’

Varady genomför en år lång studie där överviktiga och fetma deltagare kommer att öva alternativ dag fasta i sex månader och sedan öka deras kaloriförbrukning till 1000 kalorier på snabba dagar för att se om de kan bibehålla viktminskningen.

‘Hittills har vi funnit att folk återfår bara ett pund eller så,’ sa hon. ‘De kan bibehålla minskningar av blodtrycket, kolesterol och glukos.’

Eftersom cirka 90 procent av vikten förlorad av människor som övar alternativ dag är fasta fett, behåller de mer muskelmassa, vilket bränner kalorier. (Den vikt som förloras av traditionella dieters tenderar att bestå av 75 procent fett och 25 procent muskel.)

‘Om du inte tappar så mycket muskelmassa du’ är mer benägna att hålla vikten bort ‘,
fasta gå ner i vikt Fasta s fördelar går utöver viktminskning
sa Varady. ‘Alternativ dag fasta hjälper dig att gå ner i vikt och hålla vikt också.’