hur många kalorier är ett kilo Diet och hjärthälsa

gå ner i vikt snabbt och enkelt Diet och hjärthälsa

En hälsosam kost är en balanserad diet av protein (magert kött, fisk, mejeriprodukter och vegetariska alternativ), omättat fett, kolhydrater (stärkelseformiga livsmedel som bröd och pasta), frukt och grönsaker. Den bör vara låg i mättat fett, salt och socker.

1. Ät regelbundna måltiderStarchy mat (kolhydrater), som potatis, pasta, bröd, ris och spannmål, släppa sin energi långsamt eftersom de måste smälta först.

Det innebär att de inte orsakar höga sockersjuka i blodet på samma sätt som söta matar.

Att hålla blodsockernivån konstant bidrar till att kontrollera din aptit genom att du känner dig nöjd längre och undviker droppar som skickar dig för att få tag på kakan.

Det skär också ner på att äta för att kompensera för hungerpangar när du springer över en måltid.

2. Klipp ner på hög sockermat och dryck

Hur mycket socker är för mycket? Kontrollera näringspanelen på livsmedelsprodukter.

Leta efter kolhydraterna (vilket socker) nummer.

Enligt Food Standards Agency (FSA):

15g socker per 100g är hög 5g socker per 100g är låg. Mat med socker (sackaros eller glukos) kräver liten eller ingen matsmältning för att kroppen ska absorbera sockerarterna. Det betyder att de får blodsocker att stiga snabbt efter en måltid och sedan släppa igen, vilket kan utlösa lusten efter mer mat.

Mat och dryck med massor av tillsatta sockerarter är ofta höga i kalorier, och kalorierna har lika energi för din kropp. Problemet är att din kropp blir extra socker som den inte behöver i fett.

Suckary drinks (cordials, lemonade etc) är låga i näringsämnen,
hur många kalorier är ett kilo Diet och hjärthälsa
vilket innebär att de lägger till ditt kalorifält utan att du känner dig full.

3.

Att minska fettintaget, särskilt hårda fett från kött, är en viktig del av hanteringen av kolesterolnivåer och sänker risken för hjärtsjukdom.

För mycket mättat fett från fett kött, konditorivaror, kex, kakor och fullmjölk mejeriprodukter kan öka inlagringar i dina artärer och leda till hjärtsjukdomar.

Du kan minska fett genom att grilla, ånga eller mikrovågsugna matar och köpa mager köttstycken till exempel kycklingbröst utan huden.

När du gör stek eller stekmat, använd inte mättade fetter som smör och svamp. Använd en olja som är hög i ‘bra’ fett, såsom olivolja, men använd det sparsamt. Sprayolja är ett bra sätt att kontrollera fett i matlagning.

ANNONSERA HÄRIGEN LÄSNING NEDAN

Lättfett val är lätt att hitta i stormarknader, men var försiktig med denna etikett. Minskade fettflisor kan vara lägre i fett än en vanlig väska, men de är inte på något sätt en fettfattig mat.

Du skulle hellre välja en annan typ av mellanmål, till exempel en frukt eller osaltad popcorn.

4. Ät fem portioner frukt och grönsaker om dagen Ett gott intag av frukt och grönsaker har visat sig minska blodtrycket och skydda mot tillstånd som hjärtsjukdom, det kan till och med förhindra vissa cancerformer.

Försök att äta fem portioner frukt och grönsaker varje dag, och håll dig inte i samma. Du måste äta olika typer för att se till att du får en mängd vitaminer och mineraler.
hur många kalorier är ett kilo Diet och hjärthälsa