hur man går ner i vikt snabbt dieting kanske inte räcker till

hur man går ner i vikt dieting kanske inte räcker till

Jag läste att en ny forskningsstudie kom ut om tävlande från TV: s ‘The Biggest Loser.’ Vad hittade det? Finns det något vi kan lära av det?

Förra året publicerade forskare en undersökning som undersökte hur väl de tidigare ‘The Biggest Loser’ -tävlarna lyckades behålla sin viktminskning efter sin tid på tv-servern. Dispiritingly men inte överraskande för någon som någonsin försökt gå ner i vikt fann forskarna att de tidigare deltagarna ‘kroppar gjorde allt de kunde för att återvinna punden.

Specifikt fungerade deras metabolism i mycket långsammare takt än de som aldrig hade varit överviktiga. Forskare teoretiserat att kroppen på något sätt minner om sin tidigare vikt (tekniskt, dess ‘set point’) och som ett resultat kräver det nästan munk som disciplin för att undvika att återvinna dessa pund.

I en uppföljningsstudie som publicerades i slutet av förra månaden såg ett annat forskargrupp två grupper av tidigare storaste förlorare: en som lyckats hålla bort en betydande viktminskning, den andra som inte hade. Vetenskaperna självklart , ville förstå varför.

Studien omfattade bara 14 tidigare deltagare, så vi borde inte extrapolera för mycket från en så liten provstorlek. Fortfarande ger resultaten några viktiga ledtrådar när det gäller viktminskning.

Forskarna upptäckte inga större skillnader i de två gruppernas matintag. Båda hade minskat kalorier med ungefär samma mängd.

Däremot hade de som lyckades hålla bort betydande antal pounds, en median med 25 procent minskning från sina ursprungliga kroppsviktar, ökat sin fysiska aktivitet med 160 procent före showen. Samtidigt hade de som återvände till deras föreställningar endast haft vikter upped sin fysiska aktivitet med 34 procent.

På deras ansikte bör dessa fynd inte vara någon stor uppenbarelse. Om två personer tar in samma antal kalorier, men man övar mer, förväntar man sig att personen väger mindre.

Men den intressanta delen är att denna ekvation vändes när det kom till början viktminskning på showen. Hur många kalorier människor skar från deras kost förutsagde hur många pund tävlande skulle släppa. Mängden motion visade sig inte korrelera med dem som förlorade mer mot de som förlorade mindre.

Åkningarna verkar dubbla. Om du vill gå ner i vikt ser kostintaget ut som den viktigaste determinanten. För att hålla bort det är regelbunden motion viktig.

Är det teoretiskt möjligt att bibehålla viktminskning utan motion? Kanske. Men det skulle kräva ännu svårare kaloribegränsningar, vilket är både ohälsosamt och extremt svårt att hålla sig till.

Som det är så ofta fallet i hälsa, kräver viktminskning balans. Att upprätthålla en hälsosam kost hjälper dig med att skaka pund, men förlusterna kommer bara att vara tillfälliga såvida inte du också införlivar regelbunden motion i din dagliga rutin.

Denna studie lägger till mer vetenskapligt bevis på vad så många av oss redan vet: Viktminskning är inte lätt. Men den långsiktiga vinsten ökar både i flera år av livet och livet i dessa år kan vara en spelväxlare.

Prescott, en läkare och medicinsk forskare, är ordförande i Oklahoma Medical Research Foundation. Cohen är marathoner och OMRFs vice vd och generalråd.
hur man går ner i vikt snabbt dieting kanske inte räcker till