kolhydratfri kost Dieter som minskar kalorier leder till viktminskning

hur går jag ner i vikt Dieter som minskar kalorier leder till viktminskning

Många populära dieter betonar antingen kolhydrat, protein eller fett som det bästa sättet att gå ner i vikt. Det har emellertid varit några studier som varade mer än ett år och utvärderar effekten på viktminskning av dieter med olika kompositioner av dessa näringsämnen. I en randomiserad klinisk studie som leddes av forskare vid Harvard School of Public Health (HSPH) och Pennington Biomedical Research Center i Louisiana State University System visade en jämförelse av överviktiga deltagare som tilldelades fyra olika dieter under en tvåårsperiod att reducerade kalorier uppnåddes viktminskning oavsett vilken av de tre näringsämnen som betonades. Studien, som finansierades av National Institute of Health, National Heart, Lung och Blood Institute (NHLBI), framgår av 26 februari 2009 av New England Journal of Medicine.

NEJM-frågan innehåller en medföljande redaktionell om studieresultaten.

Deltagarna var olika i ålder, kön (62% kvinnor, 38% män), geografi och inkomst. Dieterna följde hälsosamma principer för hjärtan, ersatte mättad med omättat fett och var höga i hela spannmålsprodukter, frukter och grönsaker. Varje deltagare fick en dietrecept som uppmuntrade en 750 kaloriereduktion per dag, men ingen var mindre än 1200 totalt kalorier per dag. Deltagarna blev ombedda att göra 90 minuters måttlig övning varje vecka. De registrerade sitt dagliga mat och dryckintag i en matdagbok och i ett webbaserat program som gav information om hur nära de mötte deras dietingmål. Individuell rådgivning lämnades vart åtta veckor under två år och gruppsessioner hölls tre av fyra veckor under de första sex månaderna och två av fyra veckor från sex månader till två år.

Resultaten visade att, oavsett kost, var viktminskning och minskning i midjemåttet lika. Deltagarna förlorade i genomsnitt 13 pund på sex månader och behöll en förlust på 9 pund på två år. Viktminskning skedde huvudsakligen under de första 6 månaderna. efter 12 månader började alla grupper långsamt återta vikt, ett resultat som överensstämde med andra dietstudier. Vikten av vikten återfanns emellertid mycket mindre, cirka 20%, av det genomsnittliga återfåendet i tidigare studier. Waistlines minskade med i genomsnitt två inches i slutet av tvåårsperioden.

De flesta riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom förbättrades för dieters på sex månader och två år. HDL (‘bra’) kolesterol ökade och LDL (‘dåligt’) kolesterol, triglycerider, blodtryck och insulin minskade. Det metaboliska syndromet, en grupp av riskfaktorer för kranskärlssjukdom, inklusive högt blodtryck, insulinresistens och bukfetma, minskade också.

En annan viktig upptäckt var att deltagare som regelbundet deltog i rådgivningstiderna förlorade mer vikt än de som inte hade det. Dieters som deltog i två tredjedelar av sessionerna under två år förlorade omkring 22 pounds av vikt jämfört med den genomsnittliga viktminskningen på 9 pund. ‘Dessa resultat tyder på att fortsatt kontakt med deltagare för att hjälpa dem att uppnå sina mål kan vara viktigare än deras näringsämnes sammansättning, säger Sacks.
kolhydratfri kost Dieter som minskar kalorier leder till viktminskning