gå ner 1 kg i veckan De bästa matarna att äta till frukost

lchf går inte ner i vikt De bästa matarna att äta till frukost

Nästa gång du rusar ut dörren på morgonen utan något att äta, överväga detta: Hoppa över frukost kan ställa upp dig för att äta senare på dagen. måltid, å andra sidan, kan ge dig energi, tillfredsställa din aptit och ställa scenen för smarta beslut hela dagen.

‘Du vill sikta på en frukost som kombinerar bra kolhydrater och fibrer med lite protein’, säger Erica Giovinazzo, MS, RD, en nutritionist på Clay Health Club and Spa i New York City. Lyckligtvis är dina alternativ mycket. Här kan du titta på några av våra favorit frukostmat, tillsammans med expert tips för att göra dem ännu hälsosammare.

Du har kanske märkt en hjärtformad tätning på din fågel av havregryn nyligen. Tätningen där eftersom havre innehåller beta glukan, en typ av fiber som visat sig hjälpa till att sänka kolesterol när de ätas regelbundet. Behöver du en annan anledning att gräva i? Havre är också rik på omega 3 fettsyror, folat och kalium.

Stålskärda havre, som tar cirka 15 minuter att laga mat, innehåller mer fiber än valda havre eller omedelbara sorter, men vilken typ av havregryn är ett hälsosamt val. Undvik bara de smakrika sorterna, som kan packas med socker. Söt din skål med mjölk och lite honung och topp med frukt och nötter.

Titta på videon: Hur man gör bakad havregryn

Ett litet vetegroddar går långt. Bara två matskedar ger cirka 15% av ditt rekommenderade dagliga intag av E-vitamin och 10% av ditt dagliga folat. ‘E-vitamin är ofta lite lågt i människors dieter, så det här är ett bra sätt att lägga till lite extra, särskilt om du inte äter mycket nötter eller frön, två andra stora källor’, säger Giovinazzo.

Det är lätt att införliva vetegroddar i nästan alla måltider, inklusive din gå till frukost: Stänk den över flingor, rör den i yoghurt eller blanda den i en smoothie.

Försöker du gå ner i vikt? Enligt en studie kan du äta en halv grapefrukt före varje måltid, vilket hjälper dig att smala ner snabbare tack vare fruktens fettförbränningsegenskaper och dess fördelaktiga effekt på blodsocker och insulinnivåer. Grapefrukt hydrerar, fyller och fylls med immunitet öka antioxidanter.

För en välrundad frukost, para den med protein som yoghurt eller ett ägg, föreslår Giovinazzo. Men kontakta din läkare först om du tar några mediciner, eftersom grapefrukt och grapefruktjuice kan störa vissa receptbelagda läkemedel.

Det finns inget som en banan vid frukost för att hålla de mitten av morgonbehovet i luften. Den gula frukten, speciellt när de fortfarande är gröna,
gå ner 1 kg i veckan De bästa matarna att äta till frukost
är en av de bästa källorna till resistent stärkelse, ett hälsosamt kolhydrat som gör att du känner dig fullare längre.

‘Skiv den upp och lägg den till flingor eller havregryn,’ föreslår Giovinazzo. ‘Det kommer att lägga till naturlig sötma, så du kanske inte behöver extra socker.’

Tack vare en hälsosam dos kalium, en elektrolyt som hjälper till att sänka blodtrycket på ett naturligt sätt, är bananer ett särskilt bra val för personer med högt blodtryck.

Dessa fantastiska edibles har gjort en ganska comeback de senaste åren. När en gång sköljdes för att vara hög i dietkolesterol (en äggula innehåller ungefär 60% av din dagliga tilldelning), är ägg nu omfamna som en hälsosam källa till protein och näringsämnen som D-vitamin. Varför turnaboutet? Forskning har visat att kolesterolet i maten har mindre inverkan på blodkolesterol än tidigare trodde.

‘Om du i allmänhet väljer magenta proteiner och inte äter massor av fett och kolesterol, så är ägg en bra sak att ha i din kost’, säger Giovinazzo. American Heart Association rekommenderar att personer med normalt kolesterol begränsar sitt kolesterolintag till 300 milligram per dag.

Titta på videon: Hur man gör Mini Vegetable Frittatas

Don äter ägg eller mejeri? Mandel smör är en utmärkt alternativ proteinkälla, och den fylls med enomättat fett (ett av de goda fetterna). Plus, som Giovinazzo påpekar, ‘det är verkligen läckert spritt på fullkornsbröd eller ihop med en banan eller ett äpple.’

Näringsmässigt är mandelsmör jämförbart med jordnötssmör, och de har var och en cirka 100 kalorier per matsked. Mandel smör innehåller lite mindre mättat fett, men en bestämd punkt till sin fördel, även för personer som är allergiska mot jordnötter.

Som namnet antyder är vattenmelon ett utmärkt sätt att hydrera på morgonen. Vad som är mindre känt är denna saftiga frukt bland de bästa källorna till lykopen näringsämnen som finns i röda frukter och grönsaker som är viktiga för syn, hjärthälsa och förebyggande av cancer.

Bäst av allt innehåller vattenmelon bara 40 kalorier per kopp och landar den på listor med så kallade negativa kalori livsmedel som förmodligen bränner mer kalorier under matsmältningen än de lägger till. (Det är faktiskt lite mer komplicerat än det, men det är s ingen anledning att inte äta vattenmelon!)

Sprinkling mark linfrö i en smoothie eller skål med spannmål kommer att göra din frukost till en guldgruva av omega 3 fettsyror; bara två matskedar innehåller mer än 100% av ditt rekommenderade dagliga intag för dessa hjärtliga hälsosamma fetter. Linfrö, som har en nutty smak, är också rik på fiber och lignan, en antioxidant som har visat sig skydda mot bröstcancer.

Ett försiktighetssvar: Hela linfrö kommer att passera genom din kropp utan att smälta, så var noga med att köpa dem eller slipa dem med en kaffe eller kryddkvarn.

Färsk eller fryst, dessa små superfruiter packar en stor antioxidantstans. Eller ännu bättre, ett slag av slag: Studier tyder på att äta blåbär regelbundet kan hjälpa till att förbättra allt från minne och motoriska färdigheter till blodtryck och metabolism. (Vilda blåbär har i synnerhet en av de högsta koncentrationerna av de kraftfulla antioxidanterna som kallas antocyaniner.)

Blåbär är också lägre i kalorier än många andra frukter (de innehåller bara 80 per kopp), så att du kan stapla dem på din spannmål utan att oroa dig för din midja.

‘Bär är superfoods eftersom de’ är så höga i antioxidanter utan att vara höga i kalorier ‘, säger Giovinazzo. En kopp jordgubbar innehåller till exempel ditt fullständiga rekommenderade dagliga intag av C-vitamin tillsammans med stora mängder folsyra och fiber.

Jordgubbar är bra för din ticker också. En studie från 2013 visade att kvinnor var mindre benägna att få hjärtattack över en 18-årsperiod om de åt mer än tre portioner jordgubbar eller blåbär per vecka. (Jordgubbar, som blåbär,
gå ner 1 kg i veckan De bästa matarna att äta till frukost
är en bra källa till antocyaniner.)

Självklart kan du ladda kaffe med kräm och socker eventuella fördelar. Så hoppa över de perfekta smaksatta dryckerna och håll fast med skummjölk.