tips på viktnedgång De bästa mat och snacks att äta när du har typ 2-diabetes

träningsprogram viktnedgång De bästa mat och snacks att äta när du har typ 2-diabetes

Hälsosam kost Diet hälsosam kost De bästa mat och snacks att äta när du har typ 2-diabetes Hjärtat omättade fetter hjälper till att skydda människor med diabetes från hjärtsjukdomar.

Relaterade artiklar Kan diabetiker äta morötter? Kan diabetiker äta kokosnötter? Kan diabetiker äta choklad? Vad är några bra mellanmål för en person som är diabetiker och har lågt natrium?

Till skillnad från typ 1-diabetes kan typ 2-diabetes ofta kontrolleras med kost och motion ensam, utan att behöva ta mediciner eller insulinskott. Att hantera typ 2-diabetes med kost betyder inte att du måste ge upp din favoritmat. Nyckeln är att hitta mat som är både godsmakning och bra för din kropp. Även om alla livsmedel kan passa in i en hälsosam kost när de ätas i måttlig mat, finns det några livsmedel som är särskilt användbara för att hantera typ 2-diabetes och förhindra diabetesrelaterade komplikationer.

Nutrition Basics Efter en hälsosam diet kan du bättre hantera din diabetes och minska din risk för diabetesrelaterade komplikationer. Till exempel är hjärtsjukdom den främsta orsaken till tidig död bland personer med diabetes typ 1 eller typ 2; Men personer med typ 2-diabetes har ofta en ännu större risk för hjärtsjukdom eftersom de har höga fetma, onormala lipidnivåer och högt blodtryck, som är alla oberoende riskfaktorer för hjärtsjukdomar. Andra möjliga hälsokomplikationer av typ 2-diabetes inkluderar problem med din cirkulation, ögonproblem, nervskador och problem med njurarna. Du kan minska din risk för dessa komplikationer genom att sköta din diabetes typ 2, vilket inkluderar att äta en näringsrik kost som främjar blodsockerkontroll, hjärthälsa och hälsosam vikt.

Fiberfiber är en typ av kolhydrat som kan vara särskilt fördelaktigt för personer med typ 2-diabetes. Fiber kan hjälpa till att hålla dina blodsockernivåer stadiga och förlänga mättnad efter att du äter, vilket hjälper dig att äta mindre. Dessutom kan äta fiber hjälpa till att minska ditt kolesterol, vilket minskar din risk för hjärtsjukdom. Några av de bästa matkällorna för fiber är färsk frukt, grönsaker och fullkorn. Bönor, baljväxter, nötter och frön innehåller också fiber, och de är också utmärkt icke-animaliska proteinkällor. Att infoga mer fiber i din kost, försök att äta en skål havregryn med färsk frukt till frukost, eller gör en smörgås med helvete bröd och allt naturligt jordnötssmör. För ett fiberfyllt mellanmål, prova färska grönsaker och låg fetthalt, en ounce mandel eller en skål otätad strimlad vetefläsk med skummjölk.

Hälsosamma fetter Eftersom diabetes av typ 2 ökar din risk för hjärtsjukdom, är det fördelaktigt att inkludera hjärtat omättade fetter i din kost. Omega 3 fettsyror är till exempel en typ av omättat fett som skyddar mot hjärtsjukdomar. Varje dag bör du sikta på att äta minst en matkälla av omega 3-fettsyror, såsom valnötter, canolaolja, linfrön eller fet fisk. Att komplettera din kost med andra omättade fetter, som de som finns i nötter, olivolja och frön, kan också gynna ditt hjärta. För att få maximal nytta av hälsosamma fetter i hjärtat borde du minska de ohälsosamma mättade och transfetterna i din kost genom att välja magert djurfoder, såsom hudlösa kycklingbröst och lågmjölkprodukter, och begränsa ditt intag av bakverk, bearbetade mellanmålsprodukter och stekt mat, som är vanliga källor till transfett. Att begränsa ohälsosamma fetter kan hjälpa dig att minska ditt kolesterol, vilket ofta är högt hos personer med typ 2-diabetes.

Näringsämnen Täta livsmedel Många personer med typ 2-diabetes är överviktiga. Att förlora extra vikt kan hjälpa till att normalisera dina blodsockernivåer och minska risken för fetma-relaterade komplikationer. För att gå ner i vikt måste du konsumera färre kalorier än du bränner. För att göra detta bör du välja livsmedel som är näringsrika, vilket innebär att varje mat ger en hel del hälsosamma näringsämnen för ett relativt lågt antal kalorier. Goda näringsämnen täta mellanmål alternativ inkluderar färsk frukt, låg fetthaltost ost eller yoghurt, grönsaker, fullkornsbröd eller luftpoppad popcorn. Andra näringsämnen täta livsmedel att äta för viktminskning inkluderar magert protein mat, såsom äggvitorer, bönor och skinless fjäderfä, fullkornspasta och lågfettiga mejeriprodukter. Krydda livsmedel med citronsaft eller färska örter i stället för dressingar och kryddor kan också minska kalorierna i din kost och hjälpa dig att gå ner i vikt. Hon rådgör kunderna på ett brett utbud av näringsrelaterade problem, inklusive viktminskning, kardiovaskulär hälsa, sportnäring och diabeteshantering. coli utbrott knutet till soja nötter smör sickens 2 i Santa ClaraUninsured rate i Kalifornien droppar för att spela in låga, CDC uppskattningar
tips på viktnedgång De bästa mat och snacks att äta när du har typ 2-diabetes