ofrivillig viktminskning Chrysler 2014 ligner på liknande sätt som Marchionne sa att det skulle vara 5 år sedan

lchf gå ner i vikt snabbt Chrysler 2014 ligner på liknande sätt som Marchionne sa att det skulle vara 5 år sedan

I dag, som företagsledare förbereder sig för att avtäcka den 6 maj en ny femårsplan som kommer nära femårsdagen av automakers konkurs, är Chrysler lönsamt. Dess produkter och marknadsföring är mycket bättre. Dess återförsäljare gör mer pengar än de har Försäljningen fortsätter att växa. Regeringen eller UAW äger en ägarandel.

Det har varit snubblar och motgångar, för att vara säker på att Fiat-varumärket omstartar och den halva bakade Dodge Dart-våren i åtanke. Men Chrysler förtjänar en stark B + för sitt resultat under de senaste fem åren.

Chrysler utnyttjade en härlig ansträngning för att förbättra de produkter som den ärvde från Cerberus Capital Management och Daimler AG.

Det bästa arbetet gjordes där det behövdes mest: fordonsinteriörer.

Chrysler Group rapportkort för 2009 14

Finansiella: B + Förhandlarrelationer: CDesign: En stabil vinst nu, men marginaler lagStair steg väcker några återförsäljare; Fiat-återförsäljare kämpar fortfarande Kul risker på Ram 1500, Cherokee belönas Försäljning: AMarketing: APurchasing: AMarket-andel var 8,9% i ’09, nu är det 12,6% Super Bowl-fläckar är avundas av industrinTrust återställd med leverantörer Befintliga produkter: APowertrain: BJeep: AExisterande fordon kraftigt förbättradeV 6, V 8, dieslar, trannies alla poäng; medioker I 4Firing på alla cylindrar; kapacitetsproblem avgörande Nya produkter: C + Engineering: B + Ram: En Fröken på Dart; träffar med Cherokee, 200Innovation ökar körsträckan; små bilar, kvalitet lagPickups vinna nya kunder; ProMaster van slow så långt Tillverkning: B + Dodge: BChrysler: BImproved kvalitet och effektivitetRefreshed Durango, Challenger, laddare poängRedesigned 200 lovande; 300, minivan redos är försenade Fiat: C Övergripande: B + Mer produkt som behövs för kämpande återförsäljare. Stark återgång från konkurs

Chrysler har gjort stora framsteg med sina stora bilar,
ofrivillig viktminskning Chrysler 2014 ligner på liknande sätt som Marchionne sa att det skulle vara 5 år sedan
crossovers, pickup och SUV, tack vare i stor utsträckning till 3.6 Penta-stjärnan V 6 och en åtta hastighetsöverföring för bakhjulsdrivna fordon som den licensierade från ZF Friedrichshafen.

Powertrain combo gav mycket av Chrysler’s lineup antingen konkurrenskraftig eller klassledande prestanda och bränsleekonomi, särskilt i vinstrika produkter som Ram 1500 pickup, Jeep Grand Cherokee, Dodge Durango och Chrysler 300.

Tidiga indikationer är att Chryslers experiment med att få lättdrivna dieslar till sin Ram 1500-pickup och Jeep Grand Cherokee är en framgång och kommer att utökas till andra fordon.

Chrysler fortsätter att kämpa med sina kroniska svagheter: små bilar, små förskjutningsmotorer och övergripande kvalitet.

2013 Dodge Dart är sannolikt en för vilken automaker skulle fråga om ett gör om det kunde. Marchionne erkände att Dart lanserades med fel överföring, och att han hade underskattat nordamerikanska motstånd mot bränsleeffektiva dubbla torrkopplingsautomater.

Han sa också att bilen hade för mycket innehåll för sitt segment och behövde gå ner i vikt.

Enligt National Chrysler Dealer Council-medlemmar är Chrysler Group-återförsäljare nu mer lönsamma än de har varit i decennier. Chrysler Group-återförsäljare som kommer upp till försäljning befaller återigen premier för ‘blue sky’ det immateriella värdet av ett återförsäljare, inklusive goodwill och andra immateriella tillgångar som kundlistor.

Återförsäljare har kunnat kompensera en betydande minskning av garantiarbetet på grund av förbättrad produktkvalitet med försäljning av delar, tillbehör och serviceplaner. Chryslers tillit till trappstegsförsäljningsincitament som ger incitament betalningar till återförsäljare endast om de når vissa försäljningsmål ger vissa återförsäljare mindre lönsamma än de kunde vara.

Många av de 220 Fiat-återförsäljarna fortsätter att kämpa, men vissa är lönsamma. Några återförsäljare spenderade 3 miljoner dollar eller mer för att bygga fristående Fiat-butiker 2010, så Chrysler kunde återinföra Fiat-varumärket till Nordamerika. Men Fiat-återförsäljare fick en skimpig produktportfölj.

När det gäller vinst har Chrysler varit lite dyrare att driva än vad Marchionne projicerade för fem år sedan. Ändå betalade Chrysler sina höga statsskuldslån genom att refinansiera dem till en lägre skattesats inom den privata sektorn.

Moderbolaget Fiat köpte också ut ägarandelarna i UAW: s Retiree Health Care Trust.

Chrysler uppnådde sin första post-konkursvinst 2011 och har gjort mer pengar varje år. Förra årets nettoinkomst uppgick till 2,8 miljarder dollar, jämfört med de 652 miljoner dollar som förlorades 2010. Marknadsandelen till 13 procent ligger mycket nära slutförandet. I juli 2009 var Chryslers marknadsandel 8,9 procent.

Chrysler gjorde stora framsteg när det gäller att förbättra sitt förhållande med leverantörer mellan 2009 och 2012, men dess framsteg stoppades 2013, enligt en mycket efterfrågad årlig leverantörsundersökning.

Chrysler tog med sig en monteringsanläggning som den hade för avsikt att stänga efter den 30 april 2009, kapitel 11 arkivering, och fortsätter att lägga till skift och utöka produktionen på alla sina 36 monterings-, motor-, överförings- och delverk.

Sedan 2009 har automaker lagt 25 500 anställda och investerat mer än 5,2 miljarder dollar i sina anläggningar, inklusive tusentals nya ingenjörer och designers.

Flera av Chrysler anläggningar har dramatiskt förbättrat sin produktivitet och effektivitet under Fiats världsklass Manufacturing system. Fem av sina fabriker Windsor, Toledo och Saltillo Truck assembly och Dundee och Trenton motorn rivaliserar nu Fiat s bästa operativa globala fabriker.

De vinster som gjorts under tillverkning i världsklass har gjort det möjligt för Chrysler att sänka sina tillverkningskostnader och öka vinsten.

OBS KOMMENTARER: Automotive News har under de senaste månaderna övervakat en betydande ökning av antalet personliga attacker och missbruk av kommentarer på vår webbplats. Vi uppmuntrar våra läsare att uttrycka sina åsikter och argumentera för sina poäng. Vi förväntar oss oenighet. Vi förväntar oss inte att våra läsare slår på varandra. Om vi ​​ser upprepade beteenden kommer vi att förbjuda kommentaren. Hjälp oss att behålla en civil diskursnivå.
ofrivillig viktminskning Chrysler 2014 ligner på liknande sätt som Marchionne sa att det skulle vara 5 år sedan