hur ska man gå ner i vikt Börja nytt år med hälsosam kost

gå ner i vikt på en månad Börja nytt år med hälsosam kost

Men det finns så många dieter där ute: Den alkaliska kosten, blodtypsdiet, mästaren rensar, kålsuppetiet, HCG-kosten. Hur vet du vilken är rätt för dig? För den delen, hur vet du vilken som faktiskt är skadlig för dig?

‘Om det låter för bra för att vara sant, är det vanligtvis’, säger Rabia Rahman, biträdande professor i näring och dietetik på St. Louis University.

‘Om de’ frågar efter mycket pengar (för andra än livsmedel), gör det inte. Om de säger att du kan äta så mycket du vill och fortfarande gå ner i vikt? Bogus. ‘

Och vissa dieter som låter som om de är vetenskapliga är lika värdelösa och potentiellt farliga, sa Rahman. Folket som driver dieter kan använda vetenskapliga termer och jargong, men det betyder inte nödvändigtvis vetenskapen bakom dem är bra.

Det hälsosammaste sättet att gå ner i vikt och det enda framgångsrika sättet att behålla det är att sträva efter balans, mångfald och måttlighet, sa hon.

Du borde hitta en balans inte bara i de olika typerna av mat du äter utan också en balans mellan hur många kalorier du konsumerar och de du arbetar med genom träning och andra aktiviteter. Om du konsumerar så mycket som du brinner av, kommer din vikt att vara densamma. Det är ett sätt att se till att du får allt protein, kolhydrater och fetter du behöver komma igenom dagen, sa hon. Och om du äter samma mat varje dag kommer du att sluta missa nödvändiga näringsämnen som finns i andra livsmedel.

Rahman tillade att äta i måttlighet betyder ‘det finns verkligen inget som du bör överväga dåligt eller fritt gränser helt. Om du vill ha dessert, ha dessert, men ha en liten portion.’

En plan som gör allt detta, och som Rahman rekommenderar, är viktvaktare. Enligt St. Louis Weight Watchers Leader / ambassadör Ellen Abramson ser organisationen ut för att hjälpa sina kunder att både gå ner i vikt och, precis lika viktigt, hålla bort det.

Viktvaktare arbetar på ett system av poäng. Varje mat tilldelas ett antal poäng låga nummer för livsmedel som är låga i kalorier, är mager proteiner eller är höga i näringsämnen och fibrer som frukt och grönsaker och höga siffror för livsmedel som är höga i kalorier, sockerarter och mättade fetter.

Baserat på deras höjd, vikt, ålder och kön får klienterna ett mål antal poäng att träffa varje dag, plus några extra poäng varje vecka som en kudde, sa Abramson.

Genom att följa punktsystemet äter klienterna hälsosamma, rättvisa portionerade livsmedel. Men det betyder inte att de går utan sina favoriter.

‘Om det är jul och din moster gör den bästa pecanpai någonsin, kan du få det. Men du måste ha mindre av allt annat. Det kallas mindful äta. Om jag ska ha pecan paj, kanske jag inte har potatismos, sa Abramson.

Bakade kryddig pommes frites. (Foto: Laurie Skrivan / Tribune News Service)

För att komma in i dieting spiriten, beredde jag flera rätter från Weight Watchers ‘recept. Och de var bra. Inte bara bra för dietmat, de var faktiskt bra. Även fudgen.

Ja, Weight Watchers har ett recept på Chocolate Marshmallow Fudge, och det är faktiskt relativt lågt i kalorier.

Hur kan det vara? Tja, det använder fettfri förångad mjölk i stället för den vanliga typen, minskad kalori margarin istället för äkta smör och smält marshmallows för att ge det kropp och smak. Plus, delarna är små.

Weight Watchers ‘-versionen är gjord med kalkonkorv och räkor i stället för skinka, och den innehåller mycket kale för smak, näringsämnen och, för att vara ärlig, fyllmedel. Det värmer och fyller, en utsökt komfortmat som bara kan medföra du lycka till. Du vet aldrig.

Inte mindre bra, men snabbare och lättare, var en honungsglasad lax med Wasabi. Lax är naturligtvis älskad av dieters eftersom den har en hög mängd smak samtidigt som det är bra för dig (även om lax tenderar att vara fetare än andra fiskar).

Denna version använder en populär kombination av japanska kryddor, med en ledtråd av honung för sötma och en spräng av wasabi pasta för värme. Det tar inte lång tid att laga mat, men du kommer förmodligen att klara upp det snabbare än det.

Vanligtvis fungerar det inte och dieteren slår upp efter att kräva originalet ännu mer.

Men dessa bakade inte stekt pommes frites är olika. Kryddorna klibbar potatisarna med äggvitorer, så de behöver inte fett, och friterna går igenom två steg i matlagningen, de är först bakade och sedan broiled. Det här mimics det bästa sättet att göra vanliga frites, laga dem först vid en relativt låg temperatur och sedan relativt hög.
hur ska man gå ner i vikt Börja nytt år med hälsosam kost