gå dig smal Brunt ris istället för vitt kan sänka risken för diabetes

tips att gå ner i vikt Brunt ris istället för vitt kan sänka risken för diabetes

Att äta mer brunt ris och skära tillbaka på vitt ris kan minska risken för diabetes, en ny studierapport.

Om du äter lite mer än två portioner vitt ris (ca 12 ounces) per vecka, kommer övergången till brunt ris att minska risken för att utveckla typ 2-diabetes med 16 procent, beräknar Sun och hans kollegor. Och om du ersätter dessa portioner av vitt ris med helkorn i allmänhet uppskattar du att din diabetesrisk kommer att minska ytterligare 36 procent.

Vitt ris produceras genom att avlägsna skalet som yttre lager av brunt ris. De kasserade skikten innehåller näringsämnen (som magnesium och olösliga fibrer) som har visat sig skydda mot diabetes, vilket delvis kan förklara studiernas fynd, säger Sun.

Vitt ris kan också bidra till diabetesrisk eftersom det orsakar blodsockernivåer att stiga snabbare än brunt ris gör. (Detta är känt som ett högre glykemiskt index.)

Typ 2-diabetes inträffar när din kropp förlorar sin känslighet mot insulin, ett hormon som hjälper till att omvandla blodsocker (glukos) till energi. Resultatet är att blodsockret, som är giftigt vid höga nivåer, kan krypa in i farozonen. Att äta massor av mat med ett högt glykemiskt index eftersom raffinerade kolhydrathas har länkats till diabetesrisken tidigare. ‘Hela korn som brunt ris är uppdelade i glukos mycket långsammare.’

I studien, som publiceras i Archives of Internal Medicine, analyserade Sun och hans kollegor undersökningsdata från nästan 200 000 sjuksköterskor och vårdpersonal som deltog i tre långa studier. Ungefär 5 procent av deltagarna diagnostiserades med typ 2-diabetes under studierna, som varade från 14 till 22 år. Å andra sidan hade människor som åt åtminstone två portioner av brunt ris en 11 lägre risk för diabetes jämfört med dem som åt knappt något brunt ris.

Även om forskarna kontrolleras för ett antal kost- och livsstilsfaktorer (såsom rött köttintag, rökning och fysisk aktivitet) kan det hända att resultaten delvis återspeglar typen människor som tenderar att föredra vitt mot brunt ris. Människor som åt det mest bruna riset som brukade vara mer fysiskt aktivt, var smalare och åt mer hela korn, medan de var mindre benägna att röka eller ha en familjehistoria av diabetes.

Faktum är att brunt ris är mer näringsrikt än vitt ris, visar studien inte nödvändigtvis att vitt ris kommer att bidra till diabetes, säger Dr.

Minst hälften av ditt dagliga kornintag ska vara fullkorn, säger Rumsey.

‘Leta efter bruna livsmedel som helvete bröd, helvete omslag, eller helkorn eller blandade pastor’, föreslår hon. ‘Det finns mycket helkornssug som korn, bulgur, havregryn och quinoathat är lätta att laga med.’

Kontrollera ingredienser och näringsetiketter när mat shopping, säger Rumsey. Den första ingrediensen ska säga ‘helkorn’ eller ‘helvete’ och maten ska ha minst 3 gram fiber per portion.

‘Hela kornen har så mycket mer fibrer, vitaminer, mineraler och protein, så du får mycket mer näringslabb för din buck än med raffinerade kolhydrater som vitt ris eller vitt bröd’, säger hon.
gå dig smal Brunt ris istället för vitt kan sänka risken för diabetes