bästa viktminskning Bevisets kropp spänner på träning

att gå ner i vikt Bevisets kropp spänner på träning

Bevisets kropp spänner på fitness, inte bara fetthet

31 maj 1994By Rita RubinRita Rubin, Los Angeles Times Syndicate

Tänk dig att din läkare säger att bärande runt de 20 extra punden kan vara bättre än att försöka förlora dem. I dina drömmar säger du? Efter att ha läst några senaste forskningsresultat kan du dra slutsatsen att du kan sluta drömma och doppa in i en pint stenig väg. Eller två.

Flera studier tyder på att människor som sätter på pund genom åren lever längst, medan de som går ner i vikt dör tidigare. Samtidigt visar landsomfattande undersökningar att kolesterol- och blodtrycksnivåer och hjärtsjukdomar sjunker till och med som amerikaner ‘genomsnittliga vikter stiger kanske vilket speglar en tendens att skära fett men inte kalorier.

Människor som president Clinton, som lätt erkänner att han ser köttig ut i jogging shorts, lägger vikt på den kontroversiella uppfattningen att någon kan vara lite stram och fortfarande vara frisk. Institutionen för jordbruk. (Och dessa riktlinjer är mer generösa än tidigare versioner, tack vare forskningen som argumenterar för viktökning med ålder.) Även om president Clinton verkar lite chunky vid äldre diagram, är han cirka 15 pounds överviktig, säger hans läkare att blodtrycket och kolesterolnivån är OK och han visar inga tecken på hjärtsjukdomar.

Ingen går så långt som att föreslå att överskott av fett är rent kosmetiskt problem; fetma har blivit involverad i hjärtsjukdomar samt vissa cancerformer, stroke och diabetes. Men en växande kör av experter hävdar att de flesta lägger alltför mycket tonvikt på sig. ‘Jag känner mig väldigt starkt att det verkligen inte finns något mysterium om folkhälsobrevet som vi ska skicka ut: Om du är bekymrad över din hälsa, glöm din vikt’, säger Elsie Pamuk, en hälsostatiker för National Center för hälsostatistik.

Istället är det bättre att koncentrera sig på att resa upp och flytta runt president Clinton på tre miles i en halvtimme, tre eller fyra gånger i veckan och ersätta frukter, grönsaker och fullkorn för fettpris. Zeroing in på vikt är en sannolikt inledning till misslyckande ändå. Studie efter studie visar att inom fem år efter att ha nått sitt mål, återfår de flesta alla de pounds som de hade förlorat genom att banta.

Och övre änden gäller vanligtvis män. Fem timmars aerob aktivitet i veckan har hjälpt till att normalisera hennes tidigare förhöjda blodsocker- och kolesterolnivåer och upprätthålla sitt tillfredsställande blodtryck, säger Michaels. ‘När jag går in i en klass går folk,’ Hej, vem undervisar? ‘ ‘säger hon. Det är allt som kräver att hon behöver lämna frågorna.

Om bara tanken på en aerobicsklass lämnar andan, ta hjärtat. Nyare forskning visar att varje extra block gick eller trappuppgången klättrade räkningar. ‘Ett stort steg jag tror vi har gjort under de senaste åren är att inse att lite är bättre än ingenting, lite mer är bättre än lite, säger Harold Kohl, en epidemiolog vid Cooper Institute for Aerobics Research i Dallas.

Pat Lyons kommer att intyga fördelarna med måttlig motion i tidigare stillasittande överviktiga människor. En 5 fot 8 sjuksköterska som inte tvekar att säga att hon väger 240 pund, Ms Lyons co skrev ‘Great Shape’ (Bull Publishing, 14,95 dollar), en bok om motion för stora kvinnor och lär ut en veckokurs med samma mål för Kaiser Permanente i norra Kalifornien, där hon är en hälsoutbildningskonsult.
bästa viktminskning Bevisets kropp spänner på träning