gå ner 1 kg i veckan Finns det några hälsofördelar med kokt ris

gå ner i vikt program Finns det några hälsofördelar med kokt ris

Ris betjänar som en dietisk stapel för mer än 3,5 miljarder människor världen över, enligt Columbia University, och kokt ris kommer fylld med fördelaktiga näringsämnen. Department of Agriculture riktlinjer, och ger 17 procent av det dagliga rekommenderade spannmålet för kvinnor och 14 procent för män. Förtär det att bränna din dagliga verksamhet, samt att skörda fördelarna med dess mineral- och vitamininnehåll.

Grundämnen för näring Kokt ris tjänar som en måttlig energikälla, vilket ger bränsle för att få dig om dagen. En vanlig halv kopp servering av kokt vitt eller brunt långkornigt ris innehåller cirka 104 kalorier eller 5 procent av ditt dagliga energiintag på en 2000 kalori diet. De flesta kokta risets kalorier kommer från kolhydrathalten. Din kropp bryter ner stärkelsen i kokt ris i enkelt socker och använder sockret för att bränna din lever, muskler, hjärna och andra vävnader. Brunt ris innehåller också fiber, en specialiserad kolhydrat som hjälper dig att känna dig full och erbjuder också skydd mot kardiovaskulär sjukdom.

Mangan och Selen Kokt ris ger dig mangan och selen. Båda mineralerna aktiverar enzymer du behöver för god hälsa. Selenberoende enzymer främjar sköldkörteln och blodkärlsfunktionen, medan manganberoende enzymer håller din bindväv stark och hjälper dina celler att producera energi. Alla vuxna behöver 55 mikrogram selen dagligen. Män kräver 2,3 milligram mangan dagligen, medan kvinnor behöver 1,8 milligram varje dag, enligt Institute of Medicine. En halv kopp servering av kokt vit långkorn innehåller 33 mikrogram selen och 0,4 milligram mangan, och en motsvarande servering kokt brunt långkornigt ris innehåller 10 mikrogram respektive 0,9 milligram selen och mangan.

Järn och koppar Kokt ris hjälper dig också att konsumera mer järn och koppar. Järn hjälper din kropp att producera röda blodkroppar som behövs för att transportera syre, medan koppar låter dig göra neurotransmittorer som krävs för hjärnfunktion. Båda mineraler bidrar till en hälsosam ämnesomsättning och gör att du kan göra den energi som behövs för att fungera dag för dag. Institutet för medicin rekommenderar att alla vuxna konsumerar 900 mikrogram koppar dagligen. Kvinnor från 19 till 50 år behöver 18 mg järn varje dag, medan kvinnor över 50 år och män i alla åldrar behöver 8 milligram dagligen. Varje servering med kokt vitt långkornigt ris ger 1 milligram järn och 55 mikrogram koppar, och en motsvarande servering av brunt långkornigt ris innehåller 0,4 milligram järn och 98 mikrogram koppar.

Niacin och Folat Vitkokt ris innehåller gott folat eller vitamin B 9, och kokt brunt ris tjänar som en bra källa till niacin. Både folat och niacin spelar en roll i frisk celltillväxt Folat hjälper dig att metabolisera proteinerna och nukleinsyrorna du behöver göra nya celler, medan niacin hjälper nyfödda celler mogna till funktionell vävnad. En halv kopp servering kokt långkornigt vitt ris innehåller 77 mikrogram folat eller 19 procent av ditt rekommenderade dagliga intag, som fastställs av institutet för medicin. Couscous Fördelar med havregrynshälsa Fördelar med 100 procent HvedebrödNutrition Fakta om IdliVad näring ger ris? Nackdelarna med skräpmat

Trend i ditt område Första blodprov för att upptäcka hjärnskakningar godkända GOP-hälsolagen upphävs försvunnen, men ‘Trumpcare’ redan pågårPolitiska händelser i Bay Area: Kvinnors rättigheter, pistolkontroll. Koli utbrott knutet till sojamötssmörsjukdomar 2 i Santa ClaraUniversified rate i Kalifornien droppar för att spela in låga, CDC uppskattningar
gå ner 1 kg i veckan Finns det några hälsofördelar med kokt ris