mat vid viktminskning Filmrecensioner Movie Showtimes

DENNA REVISIONIST version av Brideshead Revisited stars en original cast medlem från 1981 BBC serien. Välkommen tillbaka till den obelösa stjärnan: Yorkshire Castle s Howard återställer sin uppträdande som Brideshead. Det är ett segment av publiken som bara planerar att gå och gawk i trädgården ändå. Filmbordsmassan i soffbordet får inte störas av den konstiga och humorösa inställningen av regissören Julian Jarrold, som kommer från den överlägset överlägsen Becoming Jane. I Evelyn Waughs underligt prestigefyllda romandefekt balanserar så kvittig och så irriterande kärleksfull kärlek den överväldigande snobberiet. Filmen börjar under andra världskriget, eftersom brittiska soldater är baserade på en ledig landmansgård. I flashback är den noterade konstnären Charles Ryder ( Matthew Goode) påminner om den vackra och fördömda Flyte-familjen som bodde där under 1920-talet och 1930-talet.

Men Brideshead Revisited handlar inte riktigt om Ryder mer än liknande men överlägsen The Great Gatsby handlar om Nick Carraway. Att Ryders sociala klättring uttryckligen är lika illa som Jarrolds andra dåliga idé: att göra blek, svag Sebastian Flyte Ben Whishaw) förklara sin kärlek med en kyss eller att utgöra honom som om han var en skarvad AIDS-lider under sin tid som en remittansman i den arabiska världen. Den heteroseksuella kärlekshistorien mellan Ryder och Julia Flyte (Hayley Atwell) har noll kemi som också är avsiktlig? Det finns inte mycket kemi i kärleken mellan Gud och dessa aristos heller.

De upptagna, dåligt sammansatta Oxford-scenerna och den smoggjorda utflykten till Venedig för att besöka Lord Marchmain (Michael Gambon) är inte så swoonworthy som de borde vara. Som Lord Marchmains italienska älskarinna lugnar Greta Scacchi de mer lättillgängliga katolikerna i publik. Hennes Cara är boggled, precis som någon Medelhav skulle kunna vara,
av Flytes ‘uppfattning om Gud. Emma Thompson blir skurk. Lady Marchmain, en mild Madonna i boken, är här en ironvilad, silverhårad matron. Thompson förmodligen hotade att sluta med den här bilden när det fanns ett tryck på Atwell att gå ner i vikt. Den här berättelsen berättar för oss att Thompson är en bra, lojal person. Det lyfter också fram den problematiska gjutningen: Atwell är en statysk kvinna och hon ser ut som en anakronism i hennes konst Deco mantel och Jazz Age cloche hattar.

Jarrold försöker bli progressiv och tar 180 grader vänd på bokens finale, som stöder en ultra katolicism som aldrig kan ha funnits någonstans utanför Waughs kran. Vi är vana vid att höra hemska historier som en troende person tror är vacker. (Kärnan i dessa legender är vanligtvis att människor kan dra mycket lidande utan klagomål.) På en nivå uppskattar jag Jarrolds radikala förhållningssätt till romanens avslutning: uppförandet av Lord Marchmains död som en skräck snarare än den oändliga ljuva vinklingen. Det är inte vad den närstående prästen annorstädes beskriver som ‘en vacker död’. Den här nya upplysta vinkeln är inte Waugh alls. Och det är mycket konstigt att se Brideshead förvandlas till Castle Dracula med korsfästelser.