bästa viktminskning Att gå ner i vikt hjälper till att förbättra din sömn

hur går man ner i vikt utan att träna Att gå ner i vikt hjälper till att förbättra din sömn

Kära doktor K: Jag är överviktig. Min doktor berättade bland annat att förlust skulle hjälpa mig att sova bättre. Vad är anslutningen?

Kära läsare: Det är sant. Förlora vikt, speciellt i magen, förbättrar sömnkvaliteten om du är överviktig eller fetma.

Ett antal studier har visat att detta är sant. I en studie följde forskare människor som förlorade i genomsnitt 15 pund över sex månader. Omkring 15 procent av viktminskningen var i deras bockies. Viktminskningen var förknippad med förbättrad sömnkvalitet.

Vad är anslutningen? För en sak ökar kroppens vikt, särskilt i nacken, sannolikheten för att utveckla obstruktiv sömnapné. Detta tillstånd uppstår när din luftväg blockeras, helt eller delvis, medan du sover. Det orsakar dig sluta andas, ibland hundratals gånger per natt. Det är inte förvånande att sömnapné stör din sömn. Det sätter dig också i riskzonen för andra tillstånd, inklusive stroke och högt blodtryck. En möjlighet är att viktminskning minskar risken för sömnapné och förbättrar sömnkvaliteten.

En annan trolig orsak till att viktminskning leder till förbättrad sömn är kopplad till diabetes. Viktminskning minskar risken för diabetes. Och diabetes ökar risken för att få rastlös benssyndrom, vilket stör din sömn. Viktminskning kan också minska frekvensen av sömnsvårigheter och därigenom förbättra sömnkvaliteten.

Vi vet fortfarande inte varför magefett i synnerhet är förknippad med förbättrad sömn. Vi vet dock att vissa magefett, kallat visceralt fett,
bästa viktminskning Att gå ner i vikt hjälper till att förbättra din sömn
är förknippat med hjärtsjukdom, demens, bröst- och tjocktarmscancer och astma. är förmodligen för att magefettceller producerar hormoner som har negativa hälsoeffekter.

Att gå ner i vikt i magen verkar vara ett logiskt sätt att förbättra inte bara sömnen utan också övergripande hälsa. Tyvärr är det svårt att rikta viktminskning mot magen ensam. Men i allmänhet, om du går ner i vikt, kommer en del av detta från magefett.

Svaret på att gå ner i vikt, förbättra sömn och förlora magefett vindar upp att bli total viktminskning genom bra gammaldags träning och en hälsosam kost. Ta det långsamt. Syfta för 150 minuter med måttlig intensitet fysisk aktivitet (som simning eller brisk gång) varje vecka. Du behöver inte göra fem 30-minuters träningspass. Mindre frekventa men kortare träningstider, som tre 10 minuters snabba promenader istället för en 30 minuters promenad, kommer att ha samma inverkan.

Du måste också minska på kalorier. De bestående effekterna av att kombinera träning och viktminskning kommer att gå långt utöver att förbättra din natt sova och bra in i en hälsosam framtid.

Jag uppmanade en gång en patient att gå med i ett gruppprogram för att gå ner i vikt. Jag förklarade för henne alla hälsofördelar med att gå ner i vikt den lägre risken för hjärtsjukdom, stroke, diabetes, bröst och flera andra former av cancer. Hon var tvivelaktig. Efter att hon förlorat 25 pund,
bästa viktminskning Att gå ner i vikt hjälper till att förbättra din sömn
sa hon till mig: ‘Jag är fortfarande inte övertygad om att det här är bra för min hälsa. Men jag gillar slutligen hur jag ser ut. Dessutom sover jag som en bebis. ”